ALLMÄNT

Allmänt

1.1 För att handla på timwill.se måste du som beställare ha fyllt 18 år. Om beställaren är under 18 år ska alltid målsmans tillstånd inhämtas innan köpet genomförs.

1.2 Alla falskbeställningar och försök till bedrägeri polisanmäls.

1.3 Vi reserverar oss mot eventuella slutförsäljningar samt eventuella bild- och skrivfel på år hemsida.

Order
När vi mottagit din beställning skickas omgående en orderbekräftelse via e-post med information om din beställning. Kontrollera gärna att bekräftelsen stämmer. Det är bra om du spar bekräftelsen med ordernummer för eventuella frågor angående din order.

Kunduppgifter
Personuppgifterna används endast för utskick av varan och hanteras konfidentiellt utan inblandning av en tredje part.

Tvist
Vid en eventuell tvist som inte kan lösas mellan parterna tillämpas Svensk lag och tvisten ska avgöras i Svensk domstol.

FORCE MAJEURE
Skulle något av följande saker inträffa befrias vi från att fullfölja avtal. Detta gäller vid omständigheter utanför vår kontroll. Strejk, krig, nationellt undantagstillstånd, sabotage, naturkatastrofer, onormal nedgång i marknaden, åtgärder tagna av nationell regering, om bolaget blivit utsatt för kriminell aktivitet, större olyckhändelser och blockad.

Företagsadress
Timwill
C/O Gustav Granlund
Kasten ottergatan 10
702 13 Örebro

Organisationsnummer: 800925-6614

BETALNING

Betalning

Välj mellan två olika betalsätt. Swish eller Kortbetalning

14.1 Swish
När du väljer att betala med Swish öppnar du din Swish-app och kontrollerar att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Du godkänner köpet med Mobilt BankID och får direkt en bekräftelse på betalningen. Pengarna dras samtidigt från ditt anslutna konto. För att skaffa Swish, kontakta din bank eller läs mer på www.getswish.se

Swish är en säker betallösning genom att timwill.se använder sig av ett SSL certifikat.swish_Acceptance_Mark_RGB

14.2 Kortbetalning
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt betala. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

payson

RETURER

Ångerrätt

7.1 Ångerrätt i 30 dagar
Som kund på timwill.se har du 30 dagars ångerrätt från att du mottagit varan.

7.2 Om du ångrar ditt köp återbetalar Timwill den summa som du köpte varan för. Detta under förutsättning att varorna returneras i säljbart skick vilket innebär att plagget är oanvänt och inte skadat. Kommer varan i en förpackning ska även förpackningen returneras oskadd. Medföljer märkestags på varan så ska dem sitta kvar på varan så som när du fick den.

7.3 Du bekostar själv returfrakten om du ångrar ett köp. Du kan välja bland två olika alternativ när du returnerar varor.

7.3.1. Du kan välja att använda dig av den förbetalda returfraktsedeln som du fick med i ditt paket. Fördelen med att använda denna tjänst är att du slipper söka ett eget logistikföretag och att våra leveransuppgifter redan är korrekt ifyllda. Om du använder dig av den förbetalda returfraktsedeln kommer en avgift att tas ut. Se priser och avgifter här nedan. Vi rekommenderar detta returalternativ. Summan kommer att dras av mot den summa som återbetalas.

7.3.2. Du kan välja att kontakta ett eget logistikföretag som sköter leveransen från dig till oss.

7.4 Oavsett vilket fraktalternativ du väljer så är det du som kund som betalar returfrakten vid ett ångrat köp.

7.5 Kostnader för frakt eller annan utförd tjänst ersätts inte i samband med att du ångrar ett köp.

7.6 Instruktioner om hur du går till väga när du returnerar din vara finns nedan under rubriken returer och på den bifogade retursedeln.

Bytesrätt
Som kund på timwill.se kan byta en vara inom 30 dagar från att du mottagit den, med fri returfrakt.

8.1 En vara som returneras skall vara i säljbart skick vilket innebär att plagget är oanvänt och inte skadat. Kommer varan i en förpackning ska även förpackningen returneras oskadd. Medföljer märkestags på varan så ska dem sitta kvar på varan så som när du fick den.

8.2 Vid byte av en vara får du ett tillgodohavande hos Timwill.se på den summa som du ursprungligen betalde för bytesvaran. Det är viktigt att du använder dig av den förbetalda returfraktsedeln för att vi på Timwill ska stå för returfraktkostnaden. Se priser och avgifter nedan.

8.2.1 Vill du försäkra dig om att varan du vill byta till inte tar slut i lager lägga du en ny beställning under tiden. Detta innebär att du i så fall måste betala för att få den nya varan och således måste ligga ute med pengar. Summan för varan du byter kommer att betalas tillbaka så snart vi tagit emot varan.

8.3 Kostnader för frakt eller annan utförd tjänst ersätts ej i samband med nyttjandet av bytesrätten.

8.4 För att nyttja bytesrätten är du tvungen att lägga en ny order med din ersättningsvara. Överstiger summan för din ersättningsvara ditt tillgodohavande får du stå för mellanskillnaden. Understiger summan för ersättningsvaran ditt tillgodohavande återbetalas mellanskillnaden.

8.5 Instruktioner om hur du går till väga när du returnerar din vara finns nedan under rubriken returer och på den bifogade retursedeln.

8.6 Vi reserverar oss för att den vara du vill byta till kan ta slut i lager under tiden för ditt bytesärende.

Reklamation

9.1 Vid reklamation skickar du ett mail till Order@timwill.se med en bild på den felaktiga varan. Vi kommer därefter att göra en första bedömning.

9.2 Om vi bedömer att ett reklamationsärende ska skapas kommer vi att be dig att skicka varan till oss.

9.3 När vi tagit emot varan kommer vi att bedöma om reklamationen är godkänd eller inte.

9.4 Vid reklamation av en felaktig vara har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt.

9.5 Vid godkänd reklamation ska du hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund av reklamationen. Som exempel ersätter vi kostnader för att returnera en produkt som bedöms felaktig. Använd returfraktsedeln som följde med i försändelsen.

9.6 Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig.

9.7 Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att du fått produkten har du även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. Vi rekommenderar därför alltid att undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som det upptäckts.

Returer

10.1 När du returnerar en vara är det du som kund som står för transportrisken. Det är därför viktigt att du använder ett emballage som skyddar varan. Detta gäller vid alla returer ångerrätt, byte och reklamation. Vid nyttjandet av ångerrätten och vid byte ska varan vara i säljbart skick. Vid reklamation rekommenderar vi att du paketerar varan så att den kommer fram till oss i det skick som den var i vid reklamationstillfället.

10.2 När du som kund på timwill.se returnerar en vara ber vi dig att använda retursedeln som du fick med i paketet. Fyll i retursedeln med de uppgifter om vad du avser med din retur och lägg den i paketet med varan som ska returneras. Vidare instruktioner finns på retursedeln. Om du skulle ha tappat bort din retursedel så finns den här som pdf, du kan själv skriva ut och bifoga den i försändelsen.

Vi uppmanar även till att du som kund använder dig av den bifogade returfraktsedeln. Detta särskilt vid byten och reklamationer då det är en förutsättning för att vi ska stå för returfraktkostnaden.

LEVERANS

11.1 Allmänt

Alla priser på timwill.se anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms). Den nu gällande skattesatsen för moms inom Sverige är 25 %.

11.2 Paket som inte hämtas ut
Paket som inte hämtas ut debiteras med en avgift på 250 kronor. Detta för att täcka de omkostnader vi har så som frakt och hantering av försändelsen.

Om du inte hämtar ut en vara anses det inte som att du nyttjar ångerrätten. Se villkoren för ångerrätt och bytesrätt.

11.3 Avgift för nyttjande av förbetald returfraktsedel
Vid nyttjande av den förbetalda returfraktsedeln tas en avgift ut. Avgiften är 49 kr inklusive moms. Undantaget när du använder den förbetalda returfraktsedeln vid byten och vid godkänd reklamation. I dessa fall står vi för returfrakten under förutsättning att du använder dig av den förbetalda returfraktsedeln.

12. Fraktkostnad

12.1 En fraktkostnad om 49 kr inklusive moms tillkommer vid varje beställning och framgår i kassan.

12.2 Timwill erbjuder fraktfri leverans om värdet på beställda produkter överstiger 500 kr inklusive moms.

13. Leverans

13.1 Produkter levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställningen. Vi på Timwill skickar beställningar under helgfria vardagar.

13.2 Försändelse levereras till dig normalt sett inom 2-4 helgfria vardagar räknat från dagen då du fick vår orderbekräftelse. Vid rea-tillfällen kan leveranstiden förlängas. Om din leveransadress är längs lantbrevbärarlinje samt ö-bebyggelse utan normal broförbindelse kan leveranstiden komma att utökas med 2-3 helgfria vardagar.

13.3 Försändelse skall hämtas ut inom 14 dagar från aviseringsdatum. Outhämtade försändelser återsänds till Timwill, du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift på 250 kronor, se Priser och avgifter. Våra försändelser skickas i samarbete med Postnord. Vi skickar våra försändelser främst som varubrev men även som postpaket.

13.5 Varubrev

Mindre och lättare paket skickas som varubrev. Detta innebär att du får din order levererad direkt hem i din brevlåda/brevinkast. I det fall paketet inte får plats i brevlådan kommer det att föras vidare till ditt lokala postombud varefter en SMS-avisering skickas ut till dig. När din order anländer hos postombudet kommer detta även att synas i Postnords fraktsök.
13.4 Postpaket

Större paket skickas som postpaket direkt till ditt lokala postombud. När paketet är framme hos utlämningsstället får du en SMS-avisering om att paketet finns att hämta.

13.6 Transportrisk
Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att Timwill står för transportrisken tills försändelsen har nått dig.

PN_logo_RGB

TVÄTTRÅD

Tvättråd

Hur du tvättar dina kläder är ofta en av de viktigaste sakerna att tänka på för att hålla dina plagg fina länge. Om du tvättar på fel sätt kan dina kläder snabbt tappa färg, krympa och i värsta fall till och med förstöras. Det bästa som du kan göra är att försäkra dig om att du tittar på klädernas tvättlapp och följer den angivna uppmaningen.
 Använd inte tvättmedel som innehåller blekmedel. För att behålla färger i tryck så länge som möjligt tänk på att vända plagget ut och in. Om kläder ska strykas tänk på att stryka plagget ut och in då tryck och strykjärn kan ta skada.

Storleksguide

För att se om plaggen passa just dig kan du följa dessa mått. Om du är osäker på din storlek kan du mätta dig på samma sätt så du får fram din bröstvidd och plagglängd du föredrar. Våra mått nedan är efter plagget, så om du gillar lite ”oversized” kläder kanske det kan löna sig att gå upp en storlek.